2019-2021 Motivaatiota etsimässä innovatiivisin keinoin


Vuonna 2019 alkanut Erasmus+ - KA1- hankkeemme kutistui koronapandemian vuoksi suunnitellusta kolmestatoista kahteen liikkuvuuteen.

Special needs and learning disabilities

We traveled to Rome, Italy in October 2019 for a training on Special needs and learning difficulties organized by the Infol Association.

This course wants help teachers and school instructors to understand emotional aspects of the children, giving techniques and strategies to reduce learning disabilities and emotive stress.

The course days were very interesting. We exchanged a lot of ideas about school systems in both countries. In Italian schools, inclusion is a real everyday occurrent and means that Italian schools don’t t have small groups for students with special needs, but they are placed in general education classes. They also don’t have school instructor in the classrooms, only one teacher in the classroom and has a special needs teacher available if necessary.

Olimme koululla kuuntelemassa Erasmus infotilaisuutta ja mielenkiintomme osallistua kurssille heräsi tuolloin. Kuulimme myös muilta kursseille osallistuneilta kokemuksia kursseista ja heidän myönteinen palautteensa innosti meitä myös miettimään, josko löytyisi kurssi, joka tukisi ja antaisi uusia näkökulmia meidän työhömme.

Odotukset mitä me asetimme miettiessämme kurssilta, oli juurikin saada tietoa koulunkäynninohjaajan näkökulmasta, miten ja millä keinoilla me voimme tukea pienryhmän oppilaita.

Kurssi oli Special needs and learning disabilities ja kurssin järjestäjä oli Infol Roma, Italiassa. Meitä kurssilaisia oli yhteensä 15 ja osallistujia meidän lisäksi oli Ruotsista, Saksasta sekä Espanjasta. Kurssille ilmoittautuessa meiltä kysyttiin mitkä kurssin aihealueet meitä kiinnostavat ja mitkä ovat meidän odotuksemme kurssilta. Ensimmäisenä päivänä kaikki kurssilaiset kokoonnuimme yhteen, jonka jälkeen meidät jaettiin ilmoittautumisvaiheessa olleen kyselyn perusteella ryhmiin. Me olimme valinneet Jaanan kanssa oppimisvaikeudet ja erityistarpeet ja me pääsimme kaksipäiväiseen oppiin ihan kahdestaan. Me olimme ainoat kurssilaiset tässä ryhmässä ja saimme kaksi päivää todella intensiivistä koulutusta. Koska kouluttajamme puhuivat ainoastaan Italiaa, meillä oli oma tulkki, joka toimi tulkkina kouluttajan ja meidän välillämme. Kahden kurssipäivän aikana käsittelimme toimintatapoja kehitysvammaisten sekä oppilaiden, joilla on oppimis- sekä käyttäytymisen vaikeuksia.

Kävimme kahden kurssipäivän aikana mielenkiintoisia keskusteluja ja ajattelimme että me saisimme uusia ajatuksia ja toimintatapoja työkalupakkiimme, mutta koulutuksen aikana huomasimme, että heidän toimintatapansa olivat meillä jo käytössä. Kouluttajat hämmästelivät sitä, että suurin osa heidän esille tuomista toimintatavoista olivat meillä jo käytössä. Ehkä tärkeimpänä toimintatapana, joita me voisimme työssämme hyödyntää, olivat tunnekortit ja taideterapia. Tunnekorttien sekä taideterapian avulla oppilas voi ilmaista tunteitaan, kun hän ei voi omia tunteitaan pukea sanoiksi.

Kurssista oli hyötyä, koska koulussamme on monia pienryhmiä ja pienryhmissä opiskelee oppilaita, joilla on erilaisia vaikeuksia oppimisessa, tunne- ja käyttäytymiseen liittyviä ongelmia sekä kehitysvammaisuutta. Kurssipäivien aikana kävimme keskusteluja koulujemme käytänteistä ja toimintatavoista. Esim. saimme erilaisia ideoita oppilaiden tunteiden käsittelemiseen sekä ilmaisemiseen. Heille taas tuli uutena, että koiria voidaan käyttää monella eri tapaa hyödyksi oppilaiden kanssa.

Olemme jakaneet kurssilla oppimiamme asioita ja kokemuksia muun henkilökunnan kanssa. Erityisesti olemme jakaneet kokemuksia pienryhmien opettajien ja ohjaajien kanssa, joissa itse työskentelemme.
Lisäksi Tarja on tehnyt esitelmät Humanistisen ammattikorkeakoulun kansaisvälisyys- ja englanninkielen kursseille.

Jaana: Kokemukseni kurssista oli hyvin mielenkiintoinen ja todella avartava koska englanninkielen taitoni on huono. Tulkki osasi selittää piirrosten avulla niin hyvin että jopa minäkin ymmärsin kohtalaisesti. Huomasin että mitä enempi kuuntelin, opin ymmärtämään paremmin ja Tarjan avustuksella jopa osallistuin keskusteluihin.

Tarja: Englannin kielen taitoni on hyvä ja kurssi oli mielenkiintoinen ja avartava. Tulkin avulla pystyimme käymään erittäin mielenkiintoisia keskusteluja kouluttajien kanssa. Lisäksi se vähäinen keskustelu muiden maiden osallistujien kanssa oli mielenkiintoista ja sitä yhteistä jakamista olisin toivonut enemmän.

Kuva, joka sisältää kohteen teksti

Kuvaus luotu automaattisesti

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, luonnoslehtiö

Kuvaus luotu automaattisesti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti